Tarihin yazdığı tüm zamanlardan önce...Yüce varlıkların, büyük güçlerin hala dünya üzerinde yürüdüğü tarihlerde, insanoğlu ayağa yeni yeni kalkmış ve onlara karşı direnmeye başlamıştı. İnsanoğlunun genç ve güçlü olduğu bu tarihlerde, o varlıkların savaşı devam etmekteydi.
Ancak pek az insan onların geçtiği yerlerde yürürdü, bu nedenle çok azı Akdeniz'in doğusundan ayrılmış ve uzak bölgelere yerler kurmuşlardı. Doğu Akdeniz'in medeniyetlerin doğduğu yer kabul edilmesinin asıl nedeni bu olacaktı sonraki yüzyıllarda.
Bu karanlık ve acımasız çağın ortasında, halklar kendilerini korumak için bir araya gelir oldular. Böylelikle ilk uluslar kuruldu.
Oyun HakkındaOyun, antik zamanlarda geçen bir tür rol yapma-strateji oyunu. Amacınız kontrol ettiğiniz topluluğu en iyi şekilde yönetmek ve, pek ilerleyebileceğinizi sanmadığım için eheh, en azından yok olmasını engellemek.
Oyun için Chrome veya Firefox kullanmanız gerekecek, aynı zamanda Mumble'da yüklenmeli. Çünkü oyun sesli oynanacak. Ayrıca oyun yüksek oranda rol yapma gerektireceği için, deneyimli bir frp oyuncusu olmadan veya Cthulhu mitolojisini pek bilmeden oyuna bulaşmanız tavsiye edilme edilmez.
Oyunda bir şehir devleti olarak başlayacaksınız. Ancak sahip olduğunuz devletin haricinde, asıl önemli olan karakteriniz. Zaten oyun içinde Kralı, Lideri, Kabile Reisini veya artık ülkenizin başındaki herife ne deniyorsa onu oynatıyor gibi oynayacaksınız.
"Ulağımı çağırıyorum ben."
"Geliyor, reverans yapıyor. 'Emriniz, Kralım?' diyor bir de."
"'Yanına beş asker al ve Hattuşa Kralına barış çağrımı gönder.' diyorum."Mesela burada, Kralın ulağa para vermesi veya daha fazla adam vermesi fark yaratacaktır.
Halk YaratmakHalk yaratırken aşağıdaki bilgileri doldurmalısınız. Biraz daha aşağıda, bilgileri nelerle doldurabileceğinizi anlatan parçalar bulunmaktadır.
Şehir İsmi:
Halk İsmi: Halkınızın kendine seslenişi, veya diğer halkların onları bildiği ismi
Halk Niteliği: Savunmacı, Yayılmacı, Dini, Okültist, Savaşçı, Soyutlanıcı; Bundan iki tane seçilecek.
Lider Adı:
Lider Özelliği: Karizmatik, Taktikçi, Öğretici, Başrahip; Bundan bir adet seçilecek.
Halk Niteliği
Savunmacı: Savunma savaşlarında askerler ekstra güç kazanırlar. (+10 Savunma) Yayılmacı: Şehir dışına yapılacak her türlü şey (yol, maden...) çok daha hızlı yapılacak (+10 Gelişim) Dini: Dininizi oluşturduğunuz tanrılar için yaptığınız tapınmaları tamamlamak hızlanacak. (+15 Din) Okültist: Karanlık öğretilerin uygulanması daha kısa sürecek. (+15 Okült) Savaşçı: Saldırılarda askerler ekstra güç kazanacaklar. (+10 Saldırı) Soyutlanıcı: Halkın iradesi daha kırılmaz olacak. (+10 Birlik) | Lider Özelliği
Karizmatik: Lider, halkını bir arada tutacak özelliklere sahip olacak. (+5 Birlik, -5 Okült) Taktikçi: Komutan, halkı koruyacak ve düşmanlarını ezecek. (+5 Saldırı, +5 Savunma, -5 Gelişim, -5 Din) Öğretici: Önder, halkı geliştirmek adına yapması gerekenleri iyi bilecek. (+10 Gelişim, -5 Savunma, -5 Saldırı) Başrahip: Bilge, mistik konularda olan bilgisiyle halka yol gösterecek. (+5 Din, +5 Okült, -10 Saldırı) |
Ülke ÖzellikleriHer ülke, Karakter kartında belirlenenler dışında bazı diğer özelliklere sahip olacaklar. Bu özelliklerin her biri, oyunun başında, 3d10+20 ile yarı şans yarı eşitlik içinde belirlenecektir. Buradan sonraki tüm işlemler oyun yöneticisi işidir, sadece bilginiz olsun diye yazıyorum.
Oyun içinde, herhangi özelliğe ihtiyaç duyulduğunda d100 zar atılacak, eğer gelen sayı özellikteki sayıya eşit veya azsa başarılı sayılacaktır. Diğer türlü başarısız olacaktır.
Savaşlarda, saldıranın 'saldırı' ve savunanın da 'savunma' zarları atılır, iki taraf da başarılı olursa savaş bir tur uzayacaktır.
Ritüel veya Din yapıldığında, her tur izin verildiği kadar tapınılır veya ritüel yapılır. Başarılı olan her atış için yapılan ritüelin veya tapınmanın %10'u tamamlanır. Bu işlemin sonuca ulaşmasıyla büyü veya tapınmanın isteği sonuca ulaşır.
Şehir Dışı bir olayda, mesela keşif, gözcü kulesi kurma, maden veya yol yapma gibi, gelişim zarı atılır ve tek başarı yeter.
Örnek Karakter Kartı
Şehir İsmi: R'lyeh
Halk İsmi: Cthulhoid
Halk Niteliği: Yayılmacı, Dini
Lider Adı: Cthulhu
Lider Özelliği: Başrahip
Savunma: 38
Saldırı: 23 (33-10)
Gelişim: 52 (42+10)
Birlik: 34
Okült: 46 (41+5)
Din: 52 (32+15+5)
Tapınma: 5
Ritüel: 4
Ordu: 3
Delilik: 0
Diplomatik olaylarda, Birlik zarı atılır ve tek başarılı yeterlidir. Eğer iki oyuncu diplomatik bir anlaşma tartışması yapıyorlarsa karşılıklı atılmalıdır. İki tarafın da başarılı olması durumunda gelen zarı yüksek olan kazanır.
Halkın Bütünlüğü tehdit edildiğinde, mesela delilik arttığında veya halkı bölecek bir olay olduğunda veya halk toplu panik durumuna geldiğinde tüm özellikler toplanır ve 6'da 1'i alınıp zar atılır. Eğer başarılı olursa durumun oyuncunun istediği yöne gider.
Her ülke, aynı zamanda üç ayrı özelliğe de sahiptir. Bunlardan 'Tapınma' tanrılara turda kaç kere tapınılabileceğini belirler; 'Ritüel' aynı şeyi büyüler için söyler; 'Ordu' ise oyuncunun sahip olabileceği maksimum ordu ve filo sayısını yazar.
Tapınma = Din/10
Ritüel = Okült/10
Ordu = Saldırı+Savunma/20
Bütün değerler aşağı yuvarlanır.
Son olarak, ülkenin sahip olduğu değerlerin hepsinin dışında 'Delilik' seviyesi vardır. Başarılı olan her tapınma, her büyü bunu az yada çok arttırır (oyun yöneticisi 2d10 atar) ve seviye 150'e geldiğinde oyuncu oyunu kaybetmiş sayılır. Eğer, delilik seviyesi Birlik+Gelişim'den daha azsa veya eşitse her tur 1 seviye azalır delilik, en az sıfır olmak üzere. Eğer delilik seviyesi fazlaysa 5 turda 1 seviye azalır.
"Ordular savaşa giderken konuşma yapıyorum ben. 'Ülkemizin bu karanlık çağda hayatta kalabilmesi için! Atlılar, ileri!' ve atımı hızlıca öne sürüyorum, yaratıklara doğru."
"Gölün içinden çıkan ilginç yaratıklar ellerindeki sopaları düzensiz bir şekilde tutuyorlar ve önden üç beş askeri avlıyorlar. 48 geldi, saldırın başarılı. Onların savunması başarısız. Anlat istersen."Sembol BilgileriSoldaki kutucuktaki resimleri, oyun içinde
haritada birebir göreceksiniz. Açıklamaları hemen aşağıdadır.
Savaş: İki veya daha fazla ordu arasında savaş varken, orduların ortasına konur. Savaş olduğunu belirtmek adına.
Ritüel: Yanına konulduğu şehirde ritüel yapılmakta olduğunu belirtir.
Tapınma: Yanına konulduğu şehirde tapınma yapıldığını belirtir.
Kalıntı: İnsandan önce yaşamış veya orada bulunmuş yaratıkların binalarının kalıntıları, şehirlerin yıkıntıları.
Lanet: Yanına konulduğu orduya, filoya, ritüele veya tapınmaya üzerinde yazan penaltıyı verir.
Güç: Yanına konulduğu orduya, filoya, ritüele veya tapınmaya üzerinde yazan bonusu verir.
Tahta Kale: Kurulma zorluğu: 2, Bonus: İçindeki orduya +10 Savunma, Penaltı: -10 Birlik
Taş Kale: Kurulma zorluğu: 3, Bonus: İçindeki orduya +20 Savunma, Penaltı: -15 Gelişim -5 Birlik
Kasaba: Kurulma zorluğu: 1, Bonus: +2 Gelişim, Penaltı: -4 Saldırı
Başkent: Kurulamaz. Her oyuncunun ilk binası budur. Artısı veya eksisi yoktur.
Liman: Eğer deniz kenarına kurulmuş Kasaba/Taş Kale/Tahta Kale/Başkent varsa, otomatikman orada bundan bir tane vardır. Filolar buradan çıkartılabilir ancak.
Liman Kenti: Kurulma zorluğu: 2, Bonus: Liman Kentinden filo çıkartılabilir, Penaltı: -2 Gelişim -4 Saldırı
Maden: Kurulma zorluğu: 1, Bonus: +2 Birlik, Penaltı: -4 Savunma
Yıkıntı/İnşaat: Yıkılmış bir yerin bölgesinde bu durur. Keşfetmek, ilginç sonuçlara sebep olabilir, bu durumda üstünde 'Yıkıntı' yazar. Veya, inşaat halindeki bir bina simgesi olabilir. Bu durumda bina adı, tamamlanan ve gereken başarı sayısı üzerinde yazar (Taş Kale/1/3 gibi).
Tahta Kule: Kurulma zorluğu: 1, Bonus: +5 Büyü +5 Din, Penaltı: Tamamlanan her tapınma/ritüele +d10 Delilik.
Taş Kule: Kurulma zorluğu: 2, Bonus: +10 Büyü +10 Din, Penaltı: Tamamlanan her tapınma/ritüele +2d10 Delilik.
Yel Değirmeni: Kurulma zorluğu: 1, Bonus +1 Gelişim +1 Birlik, Penaltı -2 Savunma -2 Saldırı
Ordu Kalıntısı: Yok olmuş bir ordunun kalıntısı. Keşfetmek ilginç sonuçlara sebep olabilir.
Filo Kalıntısı: Yok olmuş bir filonun kıyıya vuran kalıntısı. Keşfetmek ilginç sonuçlara sebep olabilir.
Yol: Kurulma zorluğu: 1, Bonus: Üstünden geçen orduya +2 hız, Penaltı: Üstünden geçen orduya -2 Saldırı -6 Savunma (Şehir kuşatmaları hariç). Resimde olmamakla beraber, yol parça parça kurulan bir şeydir. İki nokta arasına yol kuruyorum demek olmuyor y
ani. Yollar güney-kuzey, doğu-batı, kuzeydoğu-güneybatı ve güneydoğu-kuzeybatı yönünde olmak üzere 4 farklı şekildedirler. Yolu ne yöne doğru kurmak istediğinizi söylemeniz gerekir.
Bunlar dışında haritada göreceğiniz semboller genelde kendi kendime hatırlatma olarak konulmuştur. Ayrıca oyun içinde yapılan büyüler, dini etkiler ve benim yarattığın rastgele olaylar gibi şeylerin tamamı burada belirtilmemiş sembollerle yapılacaktır.
Ordu ve Filo Hızları ve Büyü/Tapınma MesafeleriOrdular, turda 2 kare gitmektedirler. Filolar ise turda 3 kare giderler.
Oyun içinde, oyuncunun yaptığı tapınmalar veya büyüler, herhangi binasından 30 kare uzaklığa kadar yapılabilmektedir.
"Kaşiflerin, yıkıntılarda bir kitap buluyorlar. Ancak sadece bir tanesi dönüyor, diğerlerinin ilginç yaratıklar tarafından öldürüldüğünden bahsediyor."
"Bir ordu gönderiyorum oraya, durumu kontrol altına almak için. Ne bu yaratıklar, tasvir edebiliyor mu?"Dış Tanrılara Dair
Dış tanrılar, dünya ile iletişimini sadece onlara tapınanlar yoluyla sağlayan, bazen onlara görünseler de bizzat karışmayan her şeye kâdir, korkunç ve delirtici varlıklardır. Kısaca, en önemlileri, aşağıda anlatılıyor.
Azathoth: Dış Tanrıların lideri, Nükleer Kaos, Her şeyin başlangıcı, Evrenin merkezi. Nyarlathotep: Sürünen kaos, Azathoth'un habercisi, Kara-Adam. Shub-Niggurath: Bin Çocuğun Pisliği, İsimlendirilmemiş Olanın Karısı Yog-Sothoth: Yog-Sothoth kapı, anahtar ve kapının gardiyanıdır. Geçmiş, şimdi ve gelecek, hepsi Yog-Sothoth'da birleşir.
Eski Tanrılara Dair
Eski Tanrılar, Yüce Eskilerin yok olmasının sebeplerinden biridir. Yüce Eskiler dünyaya kaosu getirince, Eski Tanrılar pek çoğunu hapsetmiş, kalanlarıyla da savaşa tutuşmuşlardır. Zamanla, onlar da solmaya ve insanlardan kaçmaya başlarlar, insanlar onları aradıkça...
Bast: Kedi tanrısı. Hypnos: Uyku Lordu, Bilinmeyen görünüşün gizemli varlığı. Ulthar: Sothoth'un oğlu, Yüce Eskileri izlemek üzere dünyaya gönderilen tanrı.
Bunun dışında, çoğu mitolojik tanrı da Eski Tanrılardan kabul edilir...
Yüce Eskilere Dair
Yüce Eskiler, çoğunlukla Dış Tanrılar tarafından yaratılmış ebedi yaratıklardır. Dünyayı yönetmek üzere, 'ölü' de olsalar, uyuyor da olsalar etkilerini daima hissettirir ve daima kendilerine tapacak ölümlüleri bulurlar. Onlar sabırla beklemektedirler, yıldızlar dizilince sıraya, tekrardan dünyaya hükmedecekler.
Bokrug: Sarnath'ın Ölüm Hükmü, Yüce Deniz Kertenkelesi Chaugnar Faugn: Tepelerdeki Korku, Besleyici, Caug-Narfagn Cthulhu: Uyuyan Tanrı, Yüce Rahip, R'lyeh'in Ustası Cyäegha: Bekleyen Karanlık, Yok Edici Göz Hastur: Konuşulamaz Olan, İsimlendirilenemez, Uzayın Lordu, Sarılar İçindeki Kral Ithaqua: Rüzgar Yürüyen, Beyaz Sessizlik, Soğuğun Tanrısı Tsathoggua: N'kai'nin Bekleyicisi, Kurbağa-Tanrı Y'golonac: Kirletici Yig: Yılanlar Babası | Derinde Olanlara Dair
Derinde Olanlar, Yüce Tanrıların bir uzantısıdır. Genelde insanları manipüle etmek için uğraşırlar ve onları denize çekerler.
Dagon: Cthulhu'nun Yıldız-Dölü Hydra: Cthulhu'nun Yıldız-Dölü Ythogtha: Tek Gözlü Kurbağa, Cthulhu'nun Oğlu
Diğer Varlıklar ve Yaratıklar
Dünya bilinmezlerle bu kadar doluyken, çok daha gizemli ve insanların akıllarının alamayacağı şekillere sahip pek çok yaratık dünyada bulunmaktadır... Bu yaratıkların bir kısmı insanlara parazitlerken, pek çoğu insanlardan önce de buradaydılar.
Ay-Yaratıkları: Ay'da yaşadığını düşündükleri tanrılarına tapan, yumuşak vücutlu, neredeyse gözsüz kurbağa gibi ancak iki ayağı üstünde, değişken vücut yapısına sahip olabilecek kadar esnek yaratıklardır. Bunların bir kısmının Derinde Olanlar'ın dönüştürdüğü insanlar olduğunu sanılır.
Byakhee: Büyük kanatlı, insan boyutlarında ve dinazora benzeyen ama kahverengi derili uçan yaratıklar...
Chthonian: Devasa mürekkep balıklarına ve solucanlara benzeyen benzer bir yaratık. Su tarafından zarar görürler, karanın içinde yaşarlar...
Eskiler: Eskiler, uzaydan gelmiş ve isimleri unutulmuş bir ırktır. Bu ırk, dünyada ilk canlıların var olmasına bile sebep olmuş olabilir. Mi-go, Yith ve Derin Olanlara karşı savaşmışlardır. Aynı zamanda Soggoth'ların da yaratıcıları bunlardır. Yarattıkları Soggoth'lar onlara karşı ayaklanınca, uygarlıkları tamamen çökmüştür.
Kara Çocuklar: Shub-Niggurath'ın çocukları olan bu yaratıklar, üç ayakları ile duran ve çok sayıda kolları bulunan garip yaratıklardır.
Leng İnsanları: Leng yaylasında yaşayan halklar da oraya benziyor yavaş yavaş. Söylenene göre Leng yaylasında Satir benzeri insanlar yaşarmış.
Mi-go: Mi-Go, uçan, çok kanatlı bir uzaylı ırkıdır. Dünyada oldukça az bulunurlar şu zamanlarda... Ancak oldukça tehlikelidirler de.
Shoggoth: Shoggoth, Eskiler'in yarattığı biçimsiz, onlarca gözü ve onlarca ağzı olan bir et yığınıdır.
Yith'in Yüce Uygarlığı: Yith, zaman yolculuğunda ustalaşmış eski ve güçlü bir uygarlıktır. Yith adlı gezegenleri yok olunca, zihinlerini dünya üzerindeki bazı bedenlere taşımışlardır... Bundan fazlası pek bilinmez. |
