Tartışma amaçlıdır.Beni uzun, çok uzun zamandır rahatsız eden bir şeyden bahsetmek istiyorum. Bugün
Women's Health sitesinde gördüm bu başlığı ve fütursuzca çaldım. Çünkü çok ama çok uygun bir başlık.
Eleştirim reklamlarla başlayacak, ama onlarla sınırlı kalmayacak. Yiyeceklerin Instagram kültürü ve Facebook'u için de demek istediğim şeyler var.
Şimdi ReklamlarÖzellikle reklamlarda tığ gibi kadınların çikolatalı atıştırmalıkları nasıl bir iştahla (şehvetle?) yediklerini görüyoruz. İyi vücutlu erkekler tarafından eşlik ediliyorlar kimi zaman. Zaten yiyecek reklamlarının çekimi için, özenle süslenmiş tabakların ya da ürünlerin üzerine çeşitli spreyler sıkılarak iyice parlak ve belirgin hale getirilir. Her neyse, onlar billboardlar için tabii.
Obeziteyle savaşan ülkelerin sayısı artıyor. Bu konuda yazılan kitapların sayısı da öyle. Uzmanlar uyarıyor, insanlar yiyor ve yiyor. Kişinin kilolu olması değil sorun, obezite dediğimiz şeyden, yani bir hastalıktan bahsediyorum.
Kadınlar söz konusu olduğundaysa durum hepten saçma. Çünkü maalesef böyle besinlere karşı irademiz daha düşük. Güzel süslenmiş tabaklar ve hele hele tatlıları görünce aklımızın bir kısmı uçup gidiyor. Ama hani sağlıklı yaşayacaktık? Hani
"ideal" vücutta olmak lazımdı?
Aynı düzenin bize çizdiği
"ideal kadın" ya da
"erkek" bu değil. Oysa ağız sulandıran bu abur cuburlar yine ideallerce tüketiliyor gibi gösteriliyor. Yine de
"ideal" hala orada. Dergi kapaklarında, havuz başlarında. Ekranlarda. İnternette. Filmlerde.
Evet, onların hepsi reklam. Ve evet, zaten amaçları cebimizdeki parayı almak. O zaman olabildiğince durumu süsleyecek ve özendirecekler. Peki bizim "kendi yemek pornomuzu" çekmemize ne demeli?
Bu da Benim Yemekli Erotizmimİçinizde bunu yapanlar varsa lütfen şahsi algılamasın, ama gidilen yerlerde yenilen yemeklerin fotoğraflarının çekilip çekilip sosyal medyada paylaşılmasından rahatsızım. Görgüsüzlük olarak gördüğüm gibi, çok sıradan bir olayın bu derece fenomen olmasına anlam veremiyorum. İnsanlar yediği içtiği her şeyi teşhir ediyor. Paylaşıyor. Ne kadar güzel yemekler yediğini (?) arkadaşlarının gözlerine sokuyor. Artık yediğimiz şeylerle mi hava atar olduk?
İçilen bir adet bira sosyal medyada. Zoom yapılmış halde. Dışarıda yenilen sıradan yemekler orada. Tatlılar desen yine orada. Hatta bitmiş yemeklerin artıklarını bile gördüm. Boş ve sıyrılmış tabaklar fotoğraflanıp sosyal medyaya koymuş. Neden, diye soruyorum bir kez daha.
Pornografik düzende arzulananı daha çok istenen, daha güzel ve mükemmel gösteren bir düzen yok mu? Şimdi biz de belki her haftasonu dışarı çıkıp bir şeyler yerken onları başkalarının gözüne sokar olduk. Bunların şovunu yapıyoruz. Boş tabaklarla yemeklerin çıplaklığını (?) sunuyoruz. Dolularıyla ya da onları yerkenki karelerde yine pornografik bir durum ve nispet yok mu karşımızda?
Ben bu kültürün reklamlarca oluşturulduğunu da düşünmüyorum. Bunu insanlar kendi kendilerine başardı ve başlattı. Bir güdülme gibi görmüyorum.
Bana paranoyak diyebilirsiniz. Hemfikir olmak zorunda
hiç değilsiniz. Ama ben açıkçası insanların bunu başarbilmelerine şaşıyorum. Kırk yıl düşünsem yemeklerden böyle bir kültür doğacağını düşünmezdim. İyi yemekler her zaman anlatılır ve övülür. Hatta ilk defa karşılaşılan bir lezzetse elbette fotoğraf karelerinde anı olarak saklanır. Ama her an, her yerde yenilen şeyler? Ve bu derece teşhir edercesine? İşte en büyük derdim bu.
Son olarak, içimdeki Chuck Palahniuk da rahat durmuyor. Sahi, neden tüm o yenen tatlı abur cubur reklamlarında kadınlardaki haz şehvete kayıyor?