Aslında daha samimi olduğu pek söylenemez. İnternet ortamında satış yapan sitelerin indirim konusunda daha esnek bir altyapıya sahip olduğunu söylersek daha doğru olur.
Mesela ben İzmir Fuar alanının kiralama şartları hakkında az buçuk bilgi sahibiyim. Fuarlarda kiralanan tek şey fuar alanları değil. En küffetlisi elektrik. Fuara katılan herkes elektrik alabilmek adına günlük bir ücret ödüyor artı normal tarifelerden daha pahalı olmak şartıyla birde tükettiği elektriği ödüyor. Fuardaki çalışanların çoğu sadece fuar için istihdam edilmiş kişiler oluyor ve bunların yol ve gıda masrafları vs. var. İstanbul Fuarı'nın nerede yapıldığını düşünürsek bu bayağı küffetli oluyor olabilir. Sonuç olarak küçük yayınevleri tüm masraflarına katlanamıyor ve %25'in üzerinden indirim vermekte zorlanıyorlar. Ancak YKY, İş Kültür, Can gibi piyasayı domine eden yayınevleri pekala sürümde kazanma mantığı güderek daha makul indirimler yapabilirler. Bu konuda diyecek sözüm yok.
Peki daha esnek altyapı derken neyi kastediyorum. Bir kere internet sitelerinin depo masrafı çok minimal düzeylerde olduğu gibi, çok daha az çalışanla çok daha fazla iş yapabiliyorlar. Yani çok az bir maliyet farkıyla bu tür organizasyonun altından kalkabiliyorlar. Ama yayınevleri fuarlara katılmak için hiçte azımsanmayacak külfetler altına giriyor. Aynı zamanda fuarlar sadece bulundukları şehirlere hitap ederken, internet siteleri tüm ülkeye hatta yurt dışına hitap ediyorlar ayrıca zamanı olmadığı için vs. sebeplerden fuarlara katılmayan insanlarda nete yöneliyor. Atıyorum fuarlarda bir kitap 5 tl kar payıyla 20-25 tane satılıyorsa (100-125 tl gibi bir kar oluyor), nette 2 tl kar payıyla rahatça 100 adet satılabiliyor. Demek istediğim yayınevlerinin bu tutumu, özellikle küçük yayınevlerinin, samimiyetsizliklerinden değil şartların çok farklı olmasından kaynaklanıyor. Uzun lafın kısası ''Enjoy Capitalism'' düstüruyla hareket eden internet siteleri tüm şartların kendi lehlerine olduğunun farkında ve bunu çok iyi kullanıyorlar...