Bir süredir Elderscrolls dünyasında geçen senaryolarda dm'lik yapıyorum. Şöyle bir yol izledim; dünya aynı kaldı (harita, ırklar, hanedanlar, imparatorluk, mitler ve efsaneler vb...), classlar da aynı fakat skill ve level sistemini uygulamak pek kolay değil gibi geliyor bana. Elderscrollsun internet sitesinden classların tanımlarının yapıldığı sayfanın çıktısını aldım. Oyunculara önce bunu gösterip nasıl bir sınıf seçmek istediklerini kabaca belirlemelerini sağlıyorum. sonrası şöyle:
Örneğin bir oyuncu witchhuner olmak istedi. Skilleri içinde "blunt weapon" var witchhunterın. Normal D&D sistemindeki silah skillerinin bulunduğu tabloda tüm "blunt" sayılabilecek silahlarda "proficient" sayıyorum oyuncuyu. mesela flail, club, hammer gibi silahların hepsinde bir skill puanı veriyorum. sonra oyuncu bu silahların içinden istediğini seçip o silaha daha çok skill point verebiliyor level atladıkça.
Her classın yoğunlaştığı iki temel unsur oluyor. İsimlerini hatırlamıyorum ama örneğin assassinler "stealth" ve "intelligence" üzerine yoğunlaşıyordu. Bu iki unsurla ilgili olan skillere de birer artı koyuyorum oyun başlangıcında, oyuncu level atladıkça bu unsura dahil olan yetenekleri diğerlerinde n daha hızlı ilerliyor. Örneğin her üç seviyede bir bir artı geliyor.
Major-minor skills konusunda çöyle bir yaklaşımım oldu, Major skillere dağıtmak üzere her level için (mesela) 2 puan veriyorsam, minor skiller için 3 levelda bir 2 puan veriyorum. Oyuncu bu iki puanı ilgili skill sütununda istediği skille dağıtabiliyor. Miscalennious skills kısmına ise 5 levelda bir 1 puan.
Birthsignlarda bir değişiklik yapmadım. Bence Elderscrolls'a has çok güzel bir uygulama. Olduğu gibi Ekliyorum.
Zırh gierken büyü yapma konusu: Bu konuyu bir "feat" olarak ele aldım.Eldrscrolls'ta bazı classlar tanımları gereği zırh giyerken büyü yapabiliyorlar.Bu classları seçen oyuncularda bu feat oyunun başından veriyorum. Ama tanım gereği "zırh giyerken büyü yapan" cinsten olmayan classları seçmiş oyuncular ise bu özelliği levellarına bağlı olarak feat şeklinde alabiliyorlar. Light, medium ve heavy armor için ayrı featler kullanıyorum.. (bu sistemin aynısını tüm sınıflara uygulyorum zırh konusunda)
Kısaca D&D sistemini Elderscrolls dünyasına uyarlamış gibi bir şey olmuş sanırım :)
-Oyunun temeli düz kalacak. Irklar, mekanlar, mekanların özellikleri, hasar ve resist sistemleri genel olarak tüm oyunlarda benzer olan şeyler ve bu nedenle ne yapılırsa yapılsın bunlar "core" olarak bulunacak.
-Oyunu temel alan ancak çeşitli düzenlemelere giden bir sistem olacak. P&P sistemlerde, eğer tüm her yerde kullanılmıyorsa % hesaplaması çok uzatıcı bir etken olduğundan, tüm yüzdeler kaldırılacak ve duruma göre bonuslar verilecek.
-Oyunlarda genel olarak sistemler değişebiliyor. Bu konuda üç fikrim var: Kombinasyonlar yarat, ayrı bölgelere ayrı sistemler ver veya ırk/sınıf/tercihe göre ayarla.
Kombinasyon yarat: Skyrim'de Birthsign yok ancak Morrowind ve Oblivion'da vardı. Skyrim'de ise Standing Stonelar var. Bunları bir araya koyup Standing Stoneları ve Birthsignları bir araya koymak mümkün. Aynı şekilde skilller de oyundan oyuna değişiklik gösterdiğinden eleme, ayıklama ve sisteme uygun olanları koymak gibi şeyler yapmak lazım.
Ayrı bölgelere ayrı sistemler ver: Basit bir biçimde "Core" kurallar bir arada tutulurken, her bölge kendi alt özelliklerine sahip olacak. Karakteri Skyrim bölgesinden gelen oyuncu Birthsign kullanamayacak ama Standing Stone kullanabilecek gibi. Ama bu seçeneği pek beğenmiyorum açıkçası.
Irk/sınıf/tercihe göre ayarla: Bu ilk seçenek ile ikinci seçeneğin karışımı gibi. Karakter yaratırken seçtiğiniz şeyler, diğer şeyleri engelleyebilecek, bu durumda dragonborn olan bir karakter birthsign seçemeyecek ancak Standing Stone kullanabilecek mesela. Ve benzeri. Bunu birini seçeneğe daha hafifletilmiş kurallarla eklemek mümkün.
-Çoğu item, potion ve diğer şeyler hazır olduğundan, sadece gerekli düzenlemeler yapılıp oyuna eklenebilirler.
-Skiller tutulurken, bunların kullanıldıkça gelişmesi ve Skyrim'deki Perk sisteminin eklenip eklenmeyeceğine dair düşünceler lazım.
-Oyunun temeli düz kalacak. Irklar, mekanlar, mekanların özellikleri, hasar ve resist sistemleri genel olarak tüm oyunlarda benzer olan şeyler ve bu nedenle ne yapılırsa yapılsın bunlar "core" olarak bulunacak.
Katılıyorum. Irkların özelliklerinin hepsini ezbere bilmiyorum ama bir masaüstü oyununa uyarlanmayacak şeyler değil. O yüzden bu konuda sıkıntı yok.
-Oyunu temel alan ancak çeşitli düzenlemelere giden bir sistem olacak. P&P sistemlerde, eğer tüm her yerde kullanılmıyorsa % hesaplaması çok uzatıcı bir etken olduğundan, tüm yüzdeler kaldırılacak ve duruma göre bonuslar verilecek.
Skiller'in 100 üzerinden olduğu düşünülürse ve yüzde sistemi uygulanırsa bir skillde 100'e ulaşan herkes o skilli hatasız bir şekilde kullanır ki bu çok mantıklı değil. Tamam lockpick'i 100 olan birisi kilit açmada zorlanmaz fakat her kilit açma denemesi kesinlikle başarılı olur diyebilir miyiz? Önerim şudur; Skill seviyeleri belirli sayılara göre bonuslandırılır. Yani 0-10 skill arası +1, 10-20 +2 ... 90-100 +10 gibi. Ve bu bonuslar ilgili hareketlere uygulanır. Diyelim ki çok karmaşık bir kilitle karşı karşıya karakter ve lockpick skilli 57. Attığı 20'lik zarda gelen değerine +6 eklenir ve dm tarafından belirlenen değeri geçip geçmediğine bakılır. Gibi. (Niye lockpicking'e taktıysam.)
-Oyunlarda genel olarak sistemler değişebiliyor. Bu konuda üç fikrim var: Kombinasyonlar yarat, ayrı bölgelere ayrı sistemler ver veya ırk/sınıf/tercihe göre ayarla.
Kombinasyon yarat: Skyrim'de Birthsign yok ancak Morrowind ve Oblivion'da vardı. Skyrim'de ise Standing Stonelar var. Bunları bir araya koyup Standing Stoneları ve Birthsignları bir araya koymak mümkün. Aynı şekilde skilller de oyundan oyuna değişiklik gösterdiğinden eleme, ayıklama ve sisteme uygun olanları koymak gibi şeyler yapmak lazım.
Ayrı bölgelere ayrı sistemler ver: Basit bir biçimde "Core" kurallar bir arada tutulurken, her bölge kendi alt özelliklerine sahip olacak. Karakteri Skyrim bölgesinden gelen oyuncu Birthsign kullanamayacak ama Standing Stone kullanabilecek gibi. Ama bu seçeneği pek beğenmiyorum açıkçası.
Irk/sınıf/tercihe göre ayarla: Bu ilk seçenek ile ikinci seçeneğin karışımı gibi. Karakter yaratırken seçtiğiniz şeyler, diğer şeyleri engelleyebilecek, bu durumda dragonborn olan bir karakter birthsign seçemeyecek ancak Standing Stone kullanabilecek mesela. Ve benzeri. Bunu birini seçeneğe daha hafifletilmiş kurallarla eklemek mümkün.
Bence birthsign'lar kullanılsın ve standing stone'lar tüm Tamriel'de, karşılaşılması çok ender olan şeyler olsun. Standing Stonelardan birisini bulan oyuncu bunu aktifleştirdiğinde, o standing stone'un verdiği bonus özellikleri bir süre (1 saat, 20 turn vs) kullanabilir olsun ek olarak.
-Çoğu item, potion ve diğer şeyler hazır olduğundan, sadece gerekli düzenlemeler yapılıp oyuna eklenebilirler.
Elimizde inanılmaz bir lore olduğu için o konuda hiç bir sıkıntı olacağını sanmıyorum.
-Skiller tutulurken, bunların kullanıldıkça gelişmesi ve Skyrim'deki Perk sisteminin eklenip eklenmeyeceğine dair düşünceler lazım.
Öncelikle hangi skiller? Ve ne şekilde gelişecekler? Oblivion - ve öncesi- için konuşuyorum, 2 saat botunca olduğu yerde zıplayarak acrobatics'i geliştirmek bence role playing açısından çok saçma bir durum. Biraz fazla Dm'in insiyatifine kalacak ama benim bu konuda önerim şu; oyuncu bir oturum (görev, oyun, olay vs) boyunca başarılı bir şekilde kullandığı skiller yine dm tarafından belirlenen düzeyde gelişecek. Bu bahsettiğim şeyler health-magicka ve stamina için de geçerli. Böylece 10 skill geliştirene bir level bizden olayı ortadan kalkacak. Böyle bir sistem uygulanırsa Dm baya yorulur tabi ama The Riddler'ın bilmecesindeki gibi; Dm ben değilim.