Kayıt Ol

Kurguya Başlamak (Sorun Halledildi)

Kurguya Başlamak (Sorun Halledildi)
« : 23 Temmuz 2015, 14:17:59 »
Sıkıntım kurgu. Konu tamam. Karakterler tamam. Ama iş kurguya gelince bir türlü başlayamıyorum. Ne yapmalıyım? Nereden ve nasıl başlamalıyım? Siz nasıl başlıyor ve hangi yöntemleri kullanıyorsunuz? :-\ :blink
"Geçmişini doldur ki geleceğini inşa edebilesin."

Çevrimdışı cankutpotter

  • ****
  • 1233
  • Rom: 14
    • Profili Görüntüle
    • Büyülü Kale, Hayallerinizin adresi.
Ynt: Kurguya Başlamak
« Yanıtla #1 : 23 Temmuz 2015, 14:28:14 »
Günlük olaylardan ve sıradan işlerden başlayabilirsin, eğer konu buna müsade ediyorsa. Hem sana hem de okuyucuya güzel ve kolay bir giriş olur derim ben.
İnsan, hayalleriyle vardır.

Çevrimdışı Tenekeci

  • **
  • 79
  • Rom: 4
    • Profili Görüntüle
Ynt: Kurguya Başlamak
« Yanıtla #2 : 23 Temmuz 2015, 14:36:01 »
Kurgu bir ağaç gibidir. Sen toprağa tohumunu gömebilirsin ancak, dallarının nereden ayrılacağı, ne tarafa uzayacağı, bunlar hikayenin gidişatına bağlı olarak değişir, tıpkı ağacın toprağının, suyunun kalitesi gibi.

Bence sağlam bir kurgunun ana unsuru sağlam bir geçmiştir. Bir olay yazmaya başladığı zaman illaki "konu" vardır zaten ortada. Önemli olan bu konunun nasıl ortaya çıktığı, nasıl filiz verdiğidir. Yani geçmişidir. Geçmiş, geleceğe bırakılmış soru işaretleri, çözülmesi gereken sorular, veya gelecekte sorulacak olan soruların cevaplarını barındırabilir.

Bu nedenle önemlidir. Hikaye topraktan filizlendiği gibi yazım kısmı başlar, geçmiş kısmı biter. Buradan ana kol her zaman ilerlemeye devam ederken, kurgu içinde karakterlere özel yan hikayeler farklı dalları oluşturur. Söz konusu ağacın, yani hikayenin dolgun ve zengin görünmesi için bunlara gerek vardır. Ancak ana kol, ağacın gövdesi, yani ana hikaye her zaman belirgin ve ön plandadır.

Hikayeyi başından sonuna bu şekilde düşünmek ve sadece geçmişi tasarlamak bence iyi bir başlangıçtır. Karakter tasarlamak bana kalırsa hikayeyi yapay gösterir. Elbette karakter tasarlanabilir ama öncelikle hikaye tasarlanmalıdır derim. Karakter tasarlama, tıkanır kalırsın.

Yazın eserlerinin amacı bir mesaj vermek, bir şeyler anlatmaktır. Bu nedenle her şeyin özü, fikir ve o fikrin sahibi, kaynağı olmalıdır. Bir şehadet unsuru olmalıdır. Öyle bir unsur olmalıdır ki, başlangıcı ve bitişinin ortak noktaları olmalıdır.

Bana göre sağlam bir kurgunun olmazsa olmazları bunlardır. Hikayenin başı ve sonu tasarlanabilir ancak ortası ve karakterler tasarlanamaz özetle yani, hem sıkıntılara, hem de sınırlara sebep olur çünkü. Yazmasından da zevk alamazsın.

Kolay gelsin.

Çevrimdışı azizhayri

  • ***
  • 581
  • Rom: 1
    • Profili Görüntüle
Ynt: Kurguya Başlamak
« Yanıtla #3 : 23 Temmuz 2015, 16:47:24 »
Kurgu bir ağaç gibidir. Sen toprağa tohumunu gömebilirsin ancak, dallarının nereden ayrılacağı, ne tarafa uzayacağı, bunlar hikayenin gidişatına bağlı olarak değişir, tıpkı ağacın toprağının, suyunun kalitesi gibi.

Bence sağlam bir kurgunun ana unsuru sağlam bir geçmiştir. Bir olay yazmaya başladığı zaman illaki "konu" vardır zaten ortada. Önemli olan bu konunun nasıl ortaya çıktığı, nasıl filiz verdiğidir. Yani geçmişidir. Geçmiş, geleceğe bırakılmış soru işaretleri, çözülmesi gereken sorular, veya gelecekte sorulacak olan soruların cevaplarını barındırabilir.

Bu nedenle önemlidir. Hikaye topraktan filizlendiği gibi yazım kısmı başlar, geçmiş kısmı biter. Buradan ana kol her zaman ilerlemeye devam ederken, kurgu içinde karakterlere özel yan hikayeler farklı dalları oluşturur. Söz konusu ağacın, yani hikayenin dolgun ve zengin görünmesi için bunlara gerek vardır. Ancak ana kol, ağacın gövdesi, yani ana hikaye her zaman belirgin ve ön plandadır.

Hikayeyi başından sonuna bu şekilde düşünmek ve sadece geçmişi tasarlamak bence iyi bir başlangıçtır. Karakter tasarlamak bana kalırsa hikayeyi yapay gösterir. Elbette karakter tasarlanabilir ama öncelikle hikaye tasarlanmalıdır derim. Karakter tasarlama, tıkanır kalırsın.

Yazın eserlerinin amacı bir mesaj vermek, bir şeyler anlatmaktır. Bu nedenle her şeyin özü, fikir ve o fikrin sahibi, kaynağı olmalıdır. Bir şehadet unsuru olmalıdır. Öyle bir unsur olmalıdır ki, başlangıcı ve bitişinin ortak noktaları olmalıdır.

Bana göre sağlam bir kurgunun olmazsa olmazları bunlardır. Hikayenin başı ve sonu tasarlanabilir ancak ortası ve karakterler tasarlanamaz özetle yani, hem sıkıntılara, hem de sınırlara sebep olur çünkü. Yazmasından da zevk alamazsın.

Kolay gelsin.
İyi bir tanımlama olmuş... Kayıp Rıhtımı bu yönüyle de seviyorum -diğerleri neler derseniz; kendinize yakın arkadaşlarla buluşma noktası olduğu için eserlerinizi sergileme imkanı verdiği için vb. diyebilirim. Bir okul gibi çalışıyor, eksiklerinizi, nasıl yapabileceğinizi veya nasıl yapamayacağınızı görüyorsunuz. Bu açıdan Tenekecinin yazdıkları çok iyi. Teşekkürler bilgilendirme için.
"İnsanlığın en büyük trajedilerinden biri ahlakın din tarafından ele geçirilmesidir." Sir Arthur Charles Clark

Ynt: Kurguya Başlamak
« Yanıtla #4 : 24 Temmuz 2015, 09:40:16 »
Günlük olaylardan ve sıradan işlerden başlayabilirsin, eğer konu buna müsade ediyorsa. Hem sana hem de okuyucuya güzel ve kolay bir giriş olur derim ben.

Sıradan işlerle başlamaya çok da müsait değil aslında. Ondan kaynaklı da biraz zorlanmış olabilirim.

Kurgu bir ağaç gibidir. Sen toprağa tohumunu gömebilirsin ancak, dallarının nereden ayrılacağı, ne tarafa uzayacağı, bunlar hikayenin gidişatına bağlı olarak değişir, tıpkı ağacın toprağının, suyunun kalitesi gibi.

Bence sağlam bir kurgunun ana unsuru sağlam bir geçmiştir. Bir olay yazmaya başladığı zaman illaki "konu" vardır zaten ortada. Önemli olan bu konunun nasıl ortaya çıktığı, nasıl filiz verdiğidir. Yani geçmişidir. Geçmiş, geleceğe bırakılmış soru işaretleri, çözülmesi gereken sorular, veya gelecekte sorulacak olan soruların cevaplarını barındırabilir.

Bu nedenle önemlidir. Hikaye topraktan filizlendiği gibi yazım kısmı başlar, geçmiş kısmı biter. Buradan ana kol her zaman ilerlemeye devam ederken, kurgu içinde karakterlere özel yan hikayeler farklı dalları oluşturur. Söz konusu ağacın, yani hikayenin dolgun ve zengin görünmesi için bunlara gerek vardır. Ancak ana kol, ağacın gövdesi, yani ana hikaye her zaman belirgin ve ön plandadır.

Hikayeyi başından sonuna bu şekilde düşünmek ve sadece geçmişi tasarlamak bence iyi bir başlangıçtır. Karakter tasarlamak bana kalırsa hikayeyi yapay gösterir. Elbette karakter tasarlanabilir ama öncelikle hikaye tasarlanmalıdır derim. Karakter tasarlama, tıkanır kalırsın.

Yazın eserlerinin amacı bir mesaj vermek, bir şeyler anlatmaktır. Bu nedenle her şeyin özü, fikir ve o fikrin sahibi, kaynağı olmalıdır. Bir şehadet unsuru olmalıdır. Öyle bir unsur olmalıdır ki, başlangıcı ve bitişinin ortak noktaları olmalıdır.

Bana göre sağlam bir kurgunun olmazsa olmazları bunlardır. Hikayenin başı ve sonu tasarlanabilir ancak ortası ve karakterler tasarlanamaz özetle yani, hem sıkıntılara, hem de sınırlara sebep olur çünkü. Yazmasından da zevk alamazsın.

Kolay gelsin.

O halde önce geçmişi dolduracak ve sonra günümüz - gelecek kısmını yazmaya başlayacağım. Teşekkürler yardımınız için. :)
"Geçmişini doldur ki geleceğini inşa edebilesin."

Ynt: Kurguya Başlamak (Sorun Halledildi Sanki. :P)
« Yanıtla #5 : 24 Temmuz 2015, 13:21:03 »
Kurgu konusunda size şöyle bir bilgi vereceğim, biraz tartışılabilir bir yöntemdir ama çok da kullanılır.

İngilizceniz iyiyse IMDB sitesine girin, değilse Türkçe bir film tanıtım sitesine girin. Bir tanıtım yazısı bulun ve içindeki öğeleri sırayla isteğinize göre değiştirin. Değiştirmeyeceğiniz tek şeyler bağlaçlar kalana kadar değiştirin. Esinlenme bile olmayacak kadar değişeceği için için rahat olsun. Örneğin;

Inception filmini herkes izlemiştir. Onun tanıtımını kullanalım:

"Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) çok yetenekli bir hırsızdır. Uzmanlık alanı, zihnin en savunmasız olduğu rüya görme anında, bilinçaltının derinliklerindeki değerli sırları çekip çıkarmak ve onları çalmaktır. Cobb’un bu ender mahareti, onu kurumsal casusluğun tehlikeli yeni dünyasında aranan bir oyuncu yapmıştır. Ancak, aynı zamanda bu durum onu uluslararası bir kaçak yapmış ve sevdiği herşeye malolmuştur. Cobb’a içinde bulunduğu durumdan kurtulmasını sağlayacak bir fırsat sunulur. Ona hayatını geri verebilecek son bir iş; tabi eğer imkansız “başlangıç”ı tamamlayabilirse. Mükemmel soygun yerine, Cobb ve takımındaki profesyoneller bu sefer tam tersini yapmak zorundadır; görevleri bir fikri çalmak değil onu yerleştirmektir. Eğer başarırlarsa, mükemmel suç bu olacaktır. Ama ne dikkatle yapılan planlamalar, ne de uzmanlıkları, onları, her hareketlerini önceden tahmin ettiği anlaşılan tehlikeli düşmanlarına karşı hazırlıklı kılabilir. Bu, gelişini sadece Cobb’un görebildiği bir düşmandır."

Dom Cobb yerine, (isim bulursunuz, ben şimdilik Turist Ömer diyeyim). Yetenekli yerine, beceriksiz diyelim. Hırsız yerine, hmm, şövalye diyelim. Uzmanlık alanı yerine, en büyük korkusu diyelim. En büyük korkusu da, mesela ejderhalar olsun. Demek istediğimi sanırım anlatabildim. Devamını açıklama yapmadan sallayacak olursam kafamdan, şöyle bir kurgu kalır elimizde:

"Turist ömer, yeteneksiz bir Şövalyedir. En büyük korkusu, bir gün ejderha öldürmekle görevlendirilmek ve beceremeyip hayatını kaybetmektir. Ömer'in bu özelliği, onu tüm krallığın dalga geçtiği biri yapmıştır. Ancak, ona verilen işlerden kaça kaça bu durum onu mükemmel bir diplomat, olağanüstü bir konuşmacı yapmıştır. Ömer'e, şövalyelik onurunu kurtarabilmesi için bir fırsat verilir. Ona onurunu geri verecek tek bir iş, tabii eğer çok basit bir diplomatik belgeyi ulaştırabilirse. Ejderha öldürmek yerine, Ömer ve hizmetkarı bu sefer tam tersini yapmak zorundandır, görevleri bir ejderhayı öldürmek değil, onu kendi taraflarına çekmeye ikna etmek olacaktır. Eğer başarırlarsa, şövalyelerin de üzerinde bir itibara sahip olacaktır. Ama ne dikkatle söyleyecekleri övgü cümleleri ne de parlak silahları onları bu kurnaz düşmana hazırlıklı kılabilir. Bu, üstesinden yalnızca Turist Ömer'in gelebileceği bir ejderhadır."

Gördüğünüz gibi her ne kadar kötü bir kurgu olsa da, az çok bize bir şablon sunmuştur ve üzerinden kendi kurgumuzu kendi yaratıcılığımızı kullanarak inşa etmemize imkan vermiştir. Inception ile hiçbir ortak yanı olmadığını görebilirsiniz.

Ben genellikle kısa hikaye yazdığım için kurgularım tek cümlelerden oluşur. Hatta bir gün uykumdan uyanıp duvarıma "anoreksik papatya" yazıp geri uyumuşum. Nedir, ne anlama gelir hala bilmem :D

Ama kitap yazacak olsam kurguyu ya böyle yapardım, ya da girişini yazıp, girişin üzerinden hareket ederdim. Değişik yöntemlerle ilgili daha uzun açıklama ve örnekleme yapabilirim, isterseniz, söylemeniz yeterli.

Kolaylıklar dilerim.
"The woods are lovely, dark and deep,  
  But I have promises to keep,  
   And miles to go before I sleep,  
    And miles to go before I sleep."

Sentetik Distopya tüm kitap sitelerinde mevcuttur a dostlar. (Ayrıca, daginikoda.com'a bir bakın derim)

Ynt: Kurguya Başlamak (Sorun Halledildi)
« Yanıtla #6 : 24 Temmuz 2015, 13:37:06 »
Kurgu konusunda size şöyle bir bilgi vereceğim, biraz tartışılabilir bir yöntemdir ama çok da kullanılır.

İngilizceniz iyiyse IMDB sitesine girin, değilse Türkçe bir film tanıtım sitesine girin. Bir tanıtım yazısı bulun ve içindeki öğeleri sırayla isteğinize göre değiştirin. Değiştirmeyeceğiniz tek şeyler bağlaçlar kalana kadar değiştirin. Esinlenme bile olmayacak kadar değişeceği için için rahat olsun. Örneğin;

Inception filmini herkes izlemiştir. Onun tanıtımını kullanalım:

"Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) çok yetenekli bir hırsızdır. Uzmanlık alanı, zihnin en savunmasız olduğu rüya görme anında, bilinçaltının derinliklerindeki değerli sırları çekip çıkarmak ve onları çalmaktır. Cobb’un bu ender mahareti, onu kurumsal casusluğun tehlikeli yeni dünyasında aranan bir oyuncu yapmıştır. Ancak, aynı zamanda bu durum onu uluslararası bir kaçak yapmış ve sevdiği herşeye malolmuştur. Cobb’a içinde bulunduğu durumdan kurtulmasını sağlayacak bir fırsat sunulur. Ona hayatını geri verebilecek son bir iş; tabi eğer imkansız “başlangıç”ı tamamlayabilirse. Mükemmel soygun yerine, Cobb ve takımındaki profesyoneller bu sefer tam tersini yapmak zorundadır; görevleri bir fikri çalmak değil onu yerleştirmektir. Eğer başarırlarsa, mükemmel suç bu olacaktır. Ama ne dikkatle yapılan planlamalar, ne de uzmanlıkları, onları, her hareketlerini önceden tahmin ettiği anlaşılan tehlikeli düşmanlarına karşı hazırlıklı kılabilir. Bu, gelişini sadece Cobb’un görebildiği bir düşmandır."

Dom Cobb yerine, (isim bulursunuz, ben şimdilik Turist Ömer diyeyim). Yetenekli yerine, beceriksiz diyelim. Hırsız yerine, hmm, şövalye diyelim. Uzmanlık alanı yerine, en büyük korkusu diyelim. En büyük korkusu da, mesela ejderhalar olsun. Demek istediğimi sanırım anlatabildim. Devamını açıklama yapmadan sallayacak olursam kafamdan, şöyle bir kurgu kalır elimizde:

"Turist ömer, yeteneksiz bir Şövalyedir. En büyük korkusu, bir gün ejderha öldürmekle görevlendirilmek ve beceremeyip hayatını kaybetmektir. Ömer'in bu özelliği, onu tüm krallığın dalga geçtiği biri yapmıştır. Ancak, ona verilen işlerden kaça kaça bu durum onu mükemmel bir diplomat, olağanüstü bir konuşmacı yapmıştır. Ömer'e, şövalyelik onurunu kurtarabilmesi için bir fırsat verilir. Ona onurunu geri verecek tek bir iş, tabii eğer çok basit bir diplomatik belgeyi ulaştırabilirse. Ejderha öldürmek yerine, Ömer ve hizmetkarı bu sefer tam tersini yapmak zorundandır, görevleri bir ejderhayı öldürmek değil, onu kendi taraflarına çekmeye ikna etmek olacaktır. Eğer başarırlarsa, şövalyelerin de üzerinde bir itibara sahip olacaktır. Ama ne dikkatle söyleyecekleri övgü cümleleri ne de parlak silahları onları bu kurnaz düşmana hazırlıklı kılabilir. Bu, üstesinden yalnızca Turist Ömer'in gelebileceği bir ejderhadır."

Gördüğünüz gibi her ne kadar kötü bir kurgu olsa da, az çok bize bir şablon sunmuştur ve üzerinden kendi kurgumuzu kendi yaratıcılığımızı kullanarak inşa etmemize imkan vermiştir. Inception ile hiçbir ortak yanı olmadığını görebilirsiniz.

Ben genellikle kısa hikaye yazdığım için kurgularım tek cümlelerden oluşur. Hatta bir gün uykumdan uyanıp duvarıma "anoreksik papatya" yazıp geri uyumuşum. Nedir, ne anlama gelir hala bilmem :D

Ama kitap yazacak olsam kurguyu ya böyle yapardım, ya da girişini yazıp, girişin üzerinden hareket ederdim. Değişik yöntemlerle ilgili daha uzun açıklama ve örnekleme yapabilirim, isterseniz, söylemeniz yeterli.

Kolaylıklar dilerim.

Değişik bulduğum ve en kısa zamanda uygulayacağım bir yöntem olacak. Teşekkürler. :)
Ve elbette her türlü yardım ve öneriye de açığım. ^_^
"Geçmişini doldur ki geleceğini inşa edebilesin."

Çevrimdışı valarrr

  • **
  • 63
  • Rom: 0
    • Profili Görüntüle
Ynt: Kurguya Başlamak (Sorun Halledildi)
« Yanıtla #7 : 06 Ağustos 2015, 17:40:57 »
Aslında ben genelde aklıma gelen ilk imgeyi geliştirip hikaye oluşturur ve o ilk imgeden yazmaya başlarım. Tohumdur o. Zaten hikayenin kemiğidir. Karakterleri,mekanı,zamanı, olayları vs. tasarlamana yardım eder o ilk imge. Ha baştaki gibi kalmaz genelde, dallanır budaklanır ama yine de ana unsur aklına gelen o düşüncedir ve seni sonuca ulaştırır(Benim açımdan en azından işe yarıyor bu.).
Mantık sizi A’dan B’ye götürür. Hayal gücü ise her yere…