
Hanedan
Hanedan, krallığınızı kurmuş olan ve hala kralların soyunu veren soydur. Genelde bir ülkede birden fazla hanedan bulunsa da, sadece bir tanesi başta olur. Nadiren bir soy yeni kral veremez olursa, diğer hanedanlar, esas hanedanın yerini alabilir. Bu tür iç politikalar, tüm iç ve dış olayları etkiler genelde.
Hanedanlar daima büyük ırklardan olmalıdır, asla ama asla minor ırklardan seçilemez.
Şehir & Sınırlar
ŞehirŞehirler ülkelerin genişlemesi için doğal bir ihtiyaçtır. Bir şehir kurmak için, diğer şehirlerden alınan popülasyonlar bir bölgeye yerleştirilmeli ve 12 tahta, 8 taş ve 4 demir harcanmalıdır. Şehirler kendi çevrelerindeki bir bölgeye bir miktar hükmediyor olsalar da, yeterli olmayabilir.
Normal bir şehir, her tur 2 tahta, 1 taş ve 50 Dinar üretir.
Dağ kenarına kurulu şehirler 1 demir, 2 taş ve 50 Dinar verir.
Nehir kenarına kurulu şehirler 3 tahta ve 100 Dinar verir.
Deniz kenarına kurulu şehirler 1 tahta ve 150 Dinar verir.
SınırlarSınırlar, krallığın gücünün yettiği yerleri gösterir. Bu sınırlar içinde, ülkenin kendi askerleri bonuslar alacağından, geniş sınırlar daha güçlü ve etkili bir imparatorluğu gösterir. Bir sınırı genişletmek için şehir nüfusundan harcanmalıdır. Nüfusun bir kısmı sınır köylerine yerleştirilecek ve bu sayede etki alanın artması sağlanacaktır.
Her sınır genişletme, etrafı genişletilecek şehrin nüfusunun %5'inin harcanmasına ihtiyaç duyar. Şehrin herhangi yönüne doğru sınır genişletilebilir. Aynı zamanda 8 tahta gerekir her sınır genişletme için.
Dünya KeşfiKrallıklar bilinen haritayı büyütmek adına 20 popülasyon, 20 asker (herhangi) ve 600 dinar harcayarak dünyanın istediği bir yönünü keşfetmeye çalışabilir.
Halk
PopülasyonPopülasyon, kendi kendine artan ve zamanla kontrolden çıkabilen bir değerdir. Her tur, her şehrin nüfusu %5 oranında artar. Yapılan tüm askerler, gemiler ve bir takım diğer hamleler direk popülasyondan yediğinden, bir şehirden çok fazla adam harcamak o şehrin inanılmaz küçülmesine ve inanılmaz yavaş gelişmesine sebep olabilir. Bu durumda, bir şehirden diğer şehre göç yaptırmak mümkündür.
Dinler ve KültürlerBir ülkeye yayılmış olan Kültür sayısı halkın birliğini ve mutluluğunu etkiler. Bir ülke kendi içinde birliği sağlamak adına para harcayabilir. 300 Dinar, bir kültür seviyesini %5 oranında yükseltir ve %3 mutluluk ekler halka. Aynı şekilde 300 Dinar ile başka bir ülkede kültür yayıldığında, yayan ülkenin kültürü yayılan ülkede %5 artar ve mutluluk %3 düşer.
Dinler ise daha farklı işlemektedir. Dinler mutluluğu veya kültürü etkilememektedir. Ancak bir dinin belirli seviyelerde yaygın olması, o dinin loncasının ülkeye gelmesi ve kraliyet ailesinin isteklerini yerine getirmesi için gerekli olabilir. Bir din ne kadar yaygınsa, dini lonca o kadar büyük şeyler deneyecektir. Dinler tıpkı Kültürler gibi yayılabilir, ancak yaymak mutluluk azaltmaz veya arttırmaz.
Mutluluk & İsyanMutluluk 1-100 arası değişen bir değerdir. Halkın birliği, mutluluğu ve refahını temsil eder. Her tur, oyun yöneticisi 1-100 arası bir rakam çıkacak şekilde zar atar ve bu zardan çıkan sayıya göre isyan çıkıp çıkmadığı belirli olur.
%88 mutluluğa sahip bir ülkeye atılan zarda, 88 veya daha altı gelirse bir şey olmaz. Eğer 89 ve yukarısı gelirse isyan olur. Oyun yöneticisi bir şehir seçer ve o şehir oyuncunun kontrolünden çıkar. Asker getirip düzeni sağlayana kadar oyuncu o şehirde hiç bir şey yapamaz. Şehrin isyanda kaldığı her tur, mutluluk %1 düşmeye devam eder.
Savaş kaybetmek mutluluğu %2 düşürür, kazanmak %2 arttırır.
Şehir kaybetmek mutluluğu %3 düşürür, kazanmak %3 arttırır.
Şehir kurmak %3, sınır genişletmek %2 arttırır.
Bir geliştirme yapmak mutluluğu %6 yükseltir.
Kralın ölmesi mutluluğu %2 azaltır, eğer suikaste kurban giderse %4 azalır.
Kaynaklar
ParaOyunun para birimi "Dinar"dır. Para her şey için gereklidir. Ülkeye yapılacak yatırımlardan loncalardan bir şey yapmalarını istemeye, asker üretmekten filo kurmaya kadar her şey para temellidir. Ordu ve Filoların bakım masrafı olduğundan, gelir ile gideri dengelemek de oyunun önemli bir kısmını oluşturabilir.
Birincil para geliri şehirlerden alınan vergidir. Vergi popülasyona göre değişmemektedir ancak vergiler bir turluğuna %100 veya %200 olmak üzere arttırılabilir. Bu vergi arttırması tek turluk sürer ancak her tur ardarda yapılabilir. %100lük vergi arttırması, gelen dinarı iki katına çıkarırken mutluluğu %10 azaltır. %200lük vergi arttırması ise dört katına çıkarır ancak mutluluk %20 azalır.
Her şehir türünün üreteceği dinar sayısı bellidir. Sadece başkentler sabit olarak 150 dinar üretirler.
MalzemelerDinar dışında oyun içinde kullanılan malzemeler Tahta, Taş ve Demir'dir. Tahta şehir kurmak ve sınır genişletmek için, bazı birimler ve filo kurmakta işe yarar. Taş çok az sayıda birimde kullanılırken, genelde şehir kurmak ve ülkeye geliştirmeler yapmakta kullanılır. Demir ise askeri olarak en kullanılan birimlerdendir.
Bu malzemeler şehir türüne göre değişik oranlarda çıkar ve oyuncular bunları kendi ihtiyaçlarına göre düzenlemelidir.
GeliştirmelerGeliştirmeler, ülkelerin kendi yapılarını düzeltmek ve güçlendirmek adına yaptıkları şeylerdir. Bunlar basit bir yol yapmaktan, o yolu altın kaplı bir hale getirmeye kadar çeşitlenebilir. Bir geliştirmeyi yapmak bir kaç tur alır ve bazen bir kaç kralın yaşamına yayılmış uzun çaplı bir proje olur.
Önünde iki çizgi olan bir geliştirme, öncesinde tek çizgi olan geliştirmenin yapılmasını gerektirir. Birinci seviye geliştirmelerin keşfedildiği her tur 200 Dinar, ikinci seviyelerin her turu 500 dinardır.
Yollar
-Ticari Yollar: 3 Tur. Tüm Kentler fazladan 50 Dinar üretir. Birimler %100 daha hızlı ilerlerler.
--Taş Yollar: 6 Tur. Tüm Kentler fazladan 100 Dinar üretir. Birimler %200 daha hızlı ilerlerler.
Limanlar
-Ticari İskeleler: 3 Tur. Tüm Liman kentleri fazladan 100 dinar üretir.
--Rıhtım: 6 Tur. Tüm Liman kentleri fazladan 200 dinar üretir.
Adalet
-Vali Binası: 3 Tur. Her mutluluk azaldığında, bir seviye daha az miktarda azalır (%3 azalacaksa, %2 azalır).
--Mahkeme: 7 Tur. Şehirde bir isyan çıktığında, şehrin kontrolden çıkması 1 tur gecikir.
Tarlalar
-Yönetimli Tarlalar: 3 Tur. Popülasyon artışı %15 olur.
--Sulama Tarlaları: 5 Tur. Popülasyon artışı %20 olur.
Kereste Makineleri
-Demir Makineler: 2 Tur. Tüm Tahta geliri olan şehirler fazladan +1 tahta üretir.
--Organize Kerestecilik: 4 Tur. Tüm Tahta geliri olan şehirler fazladan +2 tahta üretir.
Taş Ocakları
-İleri Seviye Ocaklar: 2 Tur. Tüm Taş geliri olan şehirler fazladan +1 taş üretir.
--Organize Ocaklar: 4 Tur. Tüm Taş geliri olan şehirler fazladan +2 taş üretir.
Madenler
-İleri Seviye Madenler: 2 Tur. Tüm Demir geliri olan şehirler fazladan +1 tahta üretir.
--Patlayıcılı Madencilik: 4 Tur. Tüm Demir geliri olan şehirler fazladan +2 tahta üretir.
Askeriye
-Kışla: 2 Tur. Bir takım asker tipleri açılır.
--Karargah: 5 Tur. Bir takım asker tipleri açılır.
--Kraliyet Ahırları: 5 Tur. Bir takım asker tipleri açılır.
--Mekanize Yaylar: 5 Tur. Bir takım asker tipleri açılır.
Kuşatma İşleri
-Kuşatma Silahı Yapımcıları: 2 Tur. Bir takım asker tipleri açılır.
--Patlayıcılı Kuşatma Silahları: 5 Tur. Bir takım asker tipleri açılır.
Savunma
-Tahta Surlar: 2 Tur. Şehirleri savunan kişilere %20 daha savunma verir.
--Taş Surlar: 5 Tur. Şehirleri savunan kişilere %50 daha savunma verir.
Dış İlişkiler
DiplomasiHerhangi ülkeyle her türlü ticareti, anlaşmayı, savaşı yapabilirsiniz. Ancak anlaşmalarınızı ve ticaretlerinizi, bu anlaşma veya ticareti yapan tarafların ikisi de hamlesinde belirtmek zorundadır. Bu anlaşmaları/ticaretleri oyun yöneticisine ayrıca özel mesaj ile bildirmeniz de iyi olur. Örnekler aşağıdadır.
NPC'lerle yapacağınız diplomatik işlemler için de oyun yöneticisi ile görüşmelisiniz.
Nötr: Birbirini yeni keşfetmiş ve henüz diplomasi yapmamış devletlerin durumu budur. İstendiği takdirde bu durum korunabilir ya da barış/savaş durumlarına geçilebilir.
Barış: İki devlet barış haline geçer. Birbirlerinin sınırlarından asker geçirebilirler, askeri kamplar kurabilirler. Nötr haldeki bir devletle barış haline geçmek %1, savaş halindeki devletle barış haline geçmek &3 mutluluk kazandırır.
Savaş: İki devlet savaş haline geçer. Düşman devletler birbirleriyle ticaret anlaşması yapamazlar. Birbirlerinin sınırlarından serbestçe asker geçiremezler, tabii ki savaşlarda iş değişebilir(gizli saldırılar, işgal vs.). Nötr haldeki bir devletle savaş haline geçmek %1, daha önceden barış halinde bulunulan bir devletle savaş haline geçmek ise %3 mutluluk kaybettirir.
Saldırmazlık Anlaşması: İki devlet, birbirlerine belli bir süre saldırmayacaklarına dair bu anlaşmayı yapabilirler. Anlaşmayı bozan taraf %5 mutluluk kaybeder.
Savunma Anlaşması: İki devlet, birbirlerini diğer devletlerin saldırılarına karşı belli bir süre korumak üzere bu anlaşmayı yapabilirler. Anlaşmayı bozan taraf %5 mutluluk kaybeder.
Tam İttifak: İki ya da daha fazla devlet bir araya gelerek bir ittifak kurarlar. İttifaka katılan devletler birbirleriyle barış, saldırmazlık ve savunma anlaşması yapmış sayılır. Bir devletin ittifaktan ayrılması durumunda, ayrılan devlet %7, diğer devletler %3 mutluluk kaybeder. İttifakın tamamen bozulması ise, ittifaktaki her devlete %10 mutluluk kaybettirir.
Sömürge: Belirli bir kıstası olmaksızın, sömüren devletin şartları sömürülen devlet tarafından aynen uygulanır. Bu durum sömürülen devlet, sömüren devlete isyan edip kendi düzenini kurabilecek duruma gelene kadar devam eder. Sömürgeleştirilmiş bir devlet %20 mutluluk kaybeder.
Ticaret Anlaşması: Birbirini keşfeden devletlerin yapacağı ilk ticaret anlaşması "Ver X, al Y." şeklinde olur. İkinci ticaret anlaşmasında ise taraflar kaynak kaybetmezler. İki taraf da bir kaynak türü belirler ve her tur o iki kaynak türünden birer kaynak kazanırlar. İkinci ticaret anlaşmaları, barış hali sürdüğü sürece devam eder.
Bunlar dışında elbetteki istediğiniz anlaşma mümkündür, bunlar sadece oyunun tarafından korunan kurallardır ve çiğnenmesi yasaktır. "Diplomasi" araştırmasını alarak kendi anlaşmalarınızı düzenleyebilirsiniz.
Yukarıda belirtilen durumlardan başka bir şeyle karşılaşırsanız, oyun yöneticisinin kararı uygulanır.
Lonca İlişkileriLonca ilişkileri de diğer devletler ile olan ilişkilere oldukça benzerdir. Loncalardan istenen herhangi bir şeyi yapmak için Para isterler genelde. Para oldukça yüksek olabilir. Mesela orta seviyede bir komutanı öldürmek 1500 dinardan aşağıya olmazken, bir kralı öldürmenin fiyatı çok daha yukarı çıkabilir.
Tabi loncalardan belirli haraçlar da alınabilir. Bu haraçlar para şeklinde olabileceği gibi, çeşitli bonuslar şeklinde de olabilir. Mesela demircilik üstüne yoğunlaşmış bir lonca, daha az demir harcayarak daha fazla asker üretmeyi sağlayabilir. Ancak bunun için para da isteyecektir.
Ayrıca loncaların devlet üzerindeki nüfuzu kaldırılabilir. Bunu yapmak için ülke, loncanın kurulmuş olduğu şehre en az 100 asker göndermeli ve 1000 dinar harcayarak o şehirdeki binayı kapatmalıdır. Bu nüfuz oranını düşürecektir ülkedeki. Eğer bir loncayla yapılan anlaşmada, loncanın sahip olduğu tekniği kullanması gerekiyorsa ve bu teknik, mevcut nüfuz oranının altında kalıyorsa, anlaşma lonca gereksinimleri yerine getiremeyeceğinden bozulmuş sayılır.
Askeri
KomutanlarHer orduya bir komutan eklenebilir. Komutanların üretim ücreti 1200 Dinardır. Bütün komutanlar gerçi çekilme özelliği verirler orduya; eğer bir ordu o savaşta yenilecek durumdaysa, ilk baştaki ordularının %10'u ile kaçma şansına sahiptir. Komutan çeşitleri şunlardır:
Taktikçi | / | +%10 Savunma |
Savaş Lordu | / | +%10 Saldırı |
Şövalye Lideri | / | Menzilsiz Birimlere +%15 Saldırı ve Savunma |
Okçu Eğitimcisi | / | Menzilli Birimlere +%15 Saldırı ve Savunma |
At Beyi | / | Atlılara %15 Saldırı ve Savunma |
Kuşatma Uzmanı | / | Kuşatmalarda +%10 Saldırı |
Kale Muhafızı | / | Kuşatmalarda +%10 Savunma |
OrduOrdularda, askerler üretilirken daima popülasyondan alınır nüfus. Eğer bir ülkenin nüfusu çok azalırsa, genelde çok fazla asker üretmektendir.
-XYZ Örnek Birim / Tipi (1/2 tane seçilir: Normal, Menzilsiz, Menzilli, Atlı, Devasa, Kuşatma)
Tahta # / Taş # / Demir # / Harcanan populasyon / Verilen asker sayısı
Saldırı # / Savunma # / Etkili Olduğu Tip
-Milis / Normal, Menzilsiz
Tahta 1 / Taş 0 / Demir 0 / 100 / 100
Saldırı 1 / Savunma 1 / -
Özel: Milisler üretildikten sonra 1 tur boyunca bütün savaşlara girer sonra popülasyona dönüşürler.
Savaşçı / Normal, Menzilsiz
Tahta 1 / Taş 1 / Demir 0 / 100 / 100
Saldırı 2 / Savunma 2 / -
Avcı / Normal, Menzilli
Tahta 3 / Taş 0 / Demir 0 / 100 / 100
Saldırı 2 / Savunma 3 / -
Ciritçi / Normal, Menzilli
Tahta 2 / Taş 1 / Demir 0 / 100 / 100
Saldırı 3 / Savunma 2 / -
Atlı Savaşçı / Atlı, Menzilsiz
Tahta 2 / Taş 0 / Demir 2 / 100 / 100
Saldırı 4 / Savunma 2 / Etkili: Menzilli
Mızraklı / Normal, Menzilsiz
Tahta 2 / Taş 1 / Demir 0 / 100 / 100
Saldırı 3 / Savunma 2 / Etkili: Atlı
Gereksinim: Kışla
Kılıçlı / Normal, Menzilsiz
Tahta 1 / Taş 1 / Demir 1 / 100 / 100
Saldırı 2 / Savunma 3 / Etkili: Menzilli
Gereksinim: Kışla
Baltalı / Normal, Menzilsiz
Tahta 1 / Taş 1 / Demir 1 / 100 / 100
Saldırı 4 / Savunma 1 / Etkili: Menzilsiz
Gereksinim: Kışla
Okçu / Normal, Menzilli
Tahta 2 / Taş 1 / Demir 1 / 100 / 100
Saldırı 4 / Savunma 2 / -
Gereksinim: Kışla
Atlı Ciritçi / Atlı, Menzilli
Tahta 2 / Taş 2 / Demir 0 / 100 / 100
Saldırı 3 / Savunma 3 / Etkili: Menzilsiz
Gereksinim: Kışla
Muhafız / Normal, Menzilsiz
Tahta 2 / Taş 1 / Demir 3 / 50 / 50
Saldırı 5 / Savunma 5 / Etkili: Atlı
Gereksinim: Karargah
Arbaletli / Normal, Menzilli
Tahta 3 / Taş 1 / Demir 2 / 50 / 50
Saldırı 7 / Savunma 2 / Etkili: Normal
Gereksinim: Mekanize Yaylar
Şövalye / Atlı, Menzilsiz
Tahta 2 / Taş 2 / Demir 2 / 50 / 50
Saldırı 4 / Savunma 5 / Etkili: Menzilli
Gereksinim: Kraliyet Ahırları
Atlı Okçu / Atlı, Menzilli
Tahta 3 / Taş 2 / Demir 1 / 50 / 50
Saldırı 5 / Savunma 4 / Etkili: Menzilsiz
Gereksinim: Kraliyet Ahırları
Balista / Normal, Kuşatma
Tahta 7 / Taş 1 / Demir 3 / 10 / 1
Saldırı 10 / Savunma 2 / Etkili: Normal
Gereksinim: Kuşatma Silahı Yapımcıları
Mancınık / Devasa, Kuşatma
Tahta 7 / Taş 3 / Demir 7 / 20 / 1
Saldırı - / Savunma - / -
Özel: Bu birim şehirdeki duvarların etkisini ortadan kaldırır.
Gereksinim: Kuşatma Silahı Yapımcıları
Koçbaşı / Devasa, Kuşatma
Tahta 10 / Taş 7 / Demir 0 / 20 / 1
Saldırı - / Savunma - / -
Özel: Bu birim şehirdeki duvarların etkisini ortadan kaldırır.
Gereksinim: Kuşatma Silahı Yapımcıları
Kuşatma Kulesi / Devasa, Kuşatma
Tahta 15 / Taş 0 / Demir 2 / 20 / 1
Saldırı - / Savunma - / -
Özel: Bu birim şehirdeki duvarların etkisini ortadan kaldırır.
Gereksinim: Kuşatma Silahı Yapımcıları
Top / Normal, Kuşatma
Tahta 4 / Taş 0 / Demir 15 / 50 / 1
Saldırı - / Savunma - / -
Özel: Bu birim şehirdeki duvarların etkisini ortadan kaldırır.
Gereksinim: Patlayıcılı Kuşatma Silahlar
Havan / Normal, Kuşatma
Tahta 8 / Taş 2 / Demir 12 / 50 / 1
Saldırı - / Savunma - / -
Özel: Bu birim karşıdaki birliğin %5'ini direk yok eder.
Gereksinim: Patlayıcılı Kuşatma Silahlar
Filo-XYZ Örnek Birim / Tipi (1 tane seçilir: Normal, Devasa, İntihar Birimi)
Tahta # / Taş # / Demir # / Harcanan populasyon / Verilen gemi sayısı / Taşıma Kapasitesi (her gemi)
Saldırı # / Savunma #
-Cog / Normal
Tahta 1 / Taş 1 / Demir 0 / Pop 10 / Gemi 5 / Kapasite 5
Saldırı 1 / Savunma 1
-Karavela / Normal
Tahta 2 / Taş 1 / Demir 1 / Pop 20 / Gemi 5 / Kapasite 50
Saldırı 1 / Savunma 2
-Barkentin / Normal
Tahta 3 / Taş 2 / Demir 2 / Pop 30 / Gemi 5 / Kapasite 10
Saldırı 3 / Savunma 2
-Barka / Normal
Tahta 3 / Taş 2 / Demir 3 / Pop 50 / Gemi 5 / Kapasite 15
Saldırı 2 / Savunma 4
-Fırkateyn 5/10 - Saldırı
Tahta 4 / Taş 2 / Demir 4 / Pop 75 / Gemi 5 / Kapasite 20
Saldırı 6 / Savunma 3
-Bomba Gemisi / İntihar Birimi
Tahta 2 / Taş 4 / Demir 5 / Pop 100 / Gemi 1 / Kapasite 0
Saldırı 60 / Savunma 1
-Xebec / Devasa
Tahta 5 / Taş 3 / Demir 6 / Pop 150 / Gemi 3 / Kapasite 25
Saldırı 5 / Savunma 7
Gereksinim: Rıhtım
-Kalyon / Devasa
Tahta 5 / Taş 3 / Demir 6 / Pop 150 / Gemi 3 / Kapasite 30
Saldırı 7 / Savunma 5
Gereksinim: Rıhtım
-Yük Gemisi / Devasa
Tahta 4 / Taş 1 / Demir 4 / Pop 150 / Gemi 3 / Kapasite 100
Saldırı 1 / Savunma 4
Gereksinim: Rıhtım
-Man-of-war / Devasa
Tahta 10 / Taş 5 / Demir 8 / Pop 200 / Gemi 1 / Kapasite 40
Saldırı 13 / Savunma 11
Gereksinim: Rıhtım
Çoklu SavaşlarTam ittifak anlaşması ile blok oluşturmuş devletler, başka bir blok ya da devlete savaş açabilirler. Ya da savunma anlaşması yapmış devletlerden birine yapılan saldırıya karşı ortak bir savunma yapılabilir. Bu durumlarda oyun yöneticisinin size vereceği talimatları bekleyiniz.
Krallık Kartı[Krallık İsmi]
Hanedan: [Hanedan İsmi]/[Hanedan Irkı]
Kral: [Kral ismi]
Mutluluk: %#
Kültürler: [krallık ismi] kültürü %100
Dinler: -
[Başkent İsmi] | Popülasyon: 500 (%5) | Tahta: +#, Taş +#, Demir +#, Dinar +#
[Şehir İsmi] | Popülasyon: 100 (%5) | Tahta: +#, Taş +#, Demir +#, Dinar +#
[Şehir İsmi] | Popülasyon: 100 (%5) | Tahta: +#, Taş +#, Demir +#, Dinar +#
[Şehir İsmi] | Popülasyon: 100 (%5) | Tahta: +#, Taş +#, Demir +#, Dinar +#
[Şehir İsmi] | Popülasyon: 100 (%5) | Tahta: +#, Taş +#, Demir +#, Dinar +#
Geliştirmeler: -
Ordu: -
Filo: -
Gelir:
Hazine:
Not: Krallıklar turda 4 hamle yapabilirler. Anlaşma, Geliştirme, Askerlere emir verme, Asker üretme ve diğer her şey buna dahildir. Bir not, eğer Asker üretiliyorsa, kaç tane üretilirse üretilsin veya kaç çeşit üretilirse üretilsin, o tur yapılan tüm asker ve gemi üretimleri tek hamle sayılır.