Haftanın İllüstrasyonu #5 “Pornocrates”

haftanin illustrasyonu 5

Haftanın illüstrasyonlarında sıra Félicien Rops ve onun ününe geç kavuşmuş eseri “Pornocrates”de.

Belçikalı ressam Félicien Rops tarafından 1878 yılında çizilen “Pornocrates” ya da diğer adıyla “La Dame au cochon” (Domuzlu Kadın), sanatçının en bilinen eserlerinden biri olsa da resmin bu popülerliğini yakalaması ancak Rops 45 yaşına geldikten sonra gerçekleşebilmiş.

Félicien Rops aslında sanat çevrelerinde tanınmaya Saint-Luc Akademisi’nde bulunduğu sırada Le Crocodile (Timsah) adlı öğrenci dergisinde yayımladığı taş baskı tekniğiyle üretilmiş resimlerle başladı. Sonrasında Uylenspiegel adlı dergide de yer bularak ününü iyice arttıran Rops, o dönemde Paris’in sanat yaşamına yön veren pek çok yenilikçi sanatçıyla tanışma fırsatını yakaladı. Bu isimlerin içerisinde Baudlaire, Alfred de Musset, Flaubert, Stéphane Mallarmé ve Manet, Rops’un sanatçı kişiliği üzerinde en çok iz bırakanlar arasında sayılabilir.

Tıpkı Fransız dostu Manet gibi dönemin resim ve sanat anlayışının üzerine kalın bir çizgi çeken Rops, eserleriyle modern resmin öncüleri arasında yer aldı. Karanlık, gerçek dışı, çoğunlukla erotik içerikli ve hatta satanist ögeler barındıran sanat anlayışıyla dönemin klasik sanat algılarını paramparça etti.

Pornocrates’i kışkırtıcı bir eser yapan pek çok detay bulunsa da, resmin odak noktasında yer alan çıplak, gözleri bağlı burjuva kadıyla iplerini elinde tuttuğu altın kuyruklu domuz şüphesiz ki Rops‘un dönemin toplumuna yönelttiği en sivri eleştiri oku. Gözleri bağlı ve varlıklı olduğunu gösteren detaylarla süslenmiş bu kadın mı domuza hükmediyor, yoksa altın kuyruğuyla lüksü ve tüketimi çağrıştıran bu besili domuz mu kadını yönlendiriyor? Peki eserin Yunanca “pornos” (hayat kadını) ve “kratos” (güç) kelimelerinden oluşan “Pornocrates” ismi bize ne ifade etmeli? Provokatör ve güçlü bir eser olan Pornocrates‘in size ne anlatmak istediğine yine siz karar vermelisiniz!