Savaş... Savaş asla değişmez.
Romalılar köle ve zenginlik için savaştı. İspanya toprak ve altın açlığıyla bir imparatorluk kurdu. Hitler Almanya'yı ekonomik bir süper güç haline getirdi. Ama savaş asla değişmedi.
21. yüzyılda, savaş yine birşeyler elde etmek adına çıkmıştı. Ancak bu sefer, elde edilmeye çalışılanlar aynı zamanda birer silahtılar. Petrol ve uranyum. Bu kaynaklar için; Çin Alaska'yı işgal edecek, ABD Kanada'yı ilhak edecek ve Avrupa Birliği ekonomik sıkıntılar içinde dağılacak ve dünya üzerinde az kalan bu kaynakları elde etmek için birbirleriyle yarışan küçük eyalet-ülkelere dönüşecekti.
2077'de, dünya savaşı fırtınası bir kere daha dünyayı vurdu. 2 saat içinde, gezegenin hemen hemen heryeri küller içindeydi. Ve bu nükleer yıkımın küllerinden, yeni bir uygarlık yükselmeye çalışıyordu. Pek azı yeraltındaki güvenilir kasalara ulaşabildiler. Senin ailen de 13. Kasa'ya giden bir grubun içindeydi.Böylece Kasa'nın büyük kapısının ardında güvende ve hapis bir şekilde, bir dağın altında, koca bir nesil yaşadı.
Kasa'daki yaşam, değişmek üzereydi.Black Isle tarafından yapılan, Interplay tarafından yayımlanan bu efsanenin çıkış tarihi 1997. Öylesine eski bir oyunun halen verdiği zevk ise, paha biçilmez. Oyunun türü tam olarak şudur; Kıyamet sonrası ( Post Apocalyptic) Dünya RPG'si.
Girişte de anlatıldığı gibi, dünya müthiş bir savaştan sonra karanlık bir çağa girmiştir. Ancak dünya bu savaşa tamamen hazırlıksız değildir. ABD, savaşın yaklaştığını anlayınca Vault-Tec isimli firmayla anlaşıp Vault(Kasa) isimli büyük sığınaklar yaptırır. Ancak savaşın başında beklenmedik birşey olur ve bu Kasa'lar arası bağlantı kopar.Buna karşın bazı sığınaklar planları doğrultusunda yıllar sonra açılır. Bir taneside deneyin bir parçası olarak asla kapanmaz.
Fallout Bible'ları (Fallout İncilleri) sayesinde Amerika'da toplam 122 Vault olduğu bilinmekte. Buna rağmen 2077'de 400 milyon insanı bulunan Amerika'daki 122 Vault toplamda sadece 400.000 insan kapasitelidir. Vault'ların hepsi kendine özel bir kod numarasına sahip olup hepsinin kendi üniforması ve farklı ekipmanları vardır. Vault Experiment (Vault Deneyleri) planına göre Vault 0 diğer tüm Vault'ların kontrolünü elinde tutar, ama en önemlisi Vault'ların kontrolünün kısmen Amerika'nın gölge hükümeti olan Enclave'in elinde olmasıdır.
Oyun Güney Kaliforniya bölgesindeki yeraltı sığınaklarından biri olan Vault 13'te başlamaktadır. Vault 13'de Water Chip adı (Su Çipi) verilen ve Vault'un su ihtiyacını gidermesini sağlayan parça bozulunca, yer yüzüne yedek parça bulmak için seçilen kişi(siz) gönderilir.
Karakter Yaratımı
İsim, Yaş ve Cinsiyet oyunun gidişatını etkilemeyen şeylerden. ( Yaşınızı çok küçük ya da çok büyük yaptığınızda ya da farklı bir cinsiyette küçük değişiklikler olabiliyor ama asıl gidişatı değiştirmiyor. )
Gelelim S.P.E.C.I.A.L 'a. Yani Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agilty ve Luck.
Strenght(Güç); Ne kadar güçlü olduğunuzu belirler. Yakın dövüşü ve taşıma kapasitenizi etkiler.
Perception(Algı); Etrafınıza ne kadar hakim olduğunuzu belirler. Bir nevi hislerinizdir.
Endurance(Dayanıklılık); Canınızı belirlemekle kalmaz, zehirlere ve radyasyona karşı dayanıklılığınızı da gösterir.
Charisma(Karizma); Sosyal özellikleri etkiler.
Intelligence(Zeka); Yetenekleri öğrenmenizi ve öğrenme hızınızı etkiler.
Agilty(Çeviklik); Bir turda ne kadar hareket edebileceğinizi ve defansınızı belirler.
Luck(Şans); Genel olarak, herşeyi etkiler diyebiliriz.
Yeteneklerimizi ve özelliklerimizi oynayacağımız karaktere göre belirliyoruz. Oynayacağımız karakter derken şunu hatırlatmak isterim ki, oyunda binlerce karakterden birisi olabiliyoruz. Porno yıldızından bir sniper'a, Azılı bir hırsız'dan dövüş sanatları uzmanına kadar istediğiniz role bürünebilir ve buna göre özelliklerinizi ayarlayabilirsiniz.
Oynanış
Turn-based bir oyun olduğu için oyunculara yabancı gelmeyen bir havası var. Düşmanlarımız radyasyondan etkilenmiş büyük akrep ya da karıncalar, mutantlar, yağmacılar vb. gibi o dönemin yaratıkları. Ejderha falan beklemeyin yani.Oyunun başka bir ilginç yanı da şu, 150 günlük bir süremiz var. Süre kısıtlaması ilk başta can sıkıcı gibi görünebilir ama düşünün bir kere, su sıkıntısı çeken bir Kasa'dan bahsediyoruz. Yıllarca dayanabilecek olsalar, bizi niye göndersinler?
Oyunun eğlenceli olan başka bir kısmı ise göndermeleri. Oyunda ilerlerken çeşitli düşmanlarla-kişilerle karşılaşabiliyoruz ki bunlar arasında neler neler yok ki? Siz ortama gelince ortadan kaybolan TARDIS (Dr. Who) , yere çakılmış bir UFO'nun içinden çıkan Elvis fotoğrafı, Star Wars göndermeleri, Star Trek göndermeleri vb. bir sürü eğlenceli şey var.
Sonuç olarak yazıyı bir alıntıyla bitiriyorum;
"a classic rpg*
*minus the faeries, spells, and other crap."